Skal du løpe fjellmaraton? Slik unngår du skade

Skal du løpe fjellmaraton? Slik unngår du skade

  • Post Category:Løping

Vi er inne i den tiden av året. Det er nydelig på fjellet, akkurat passe varmt og lite regn. Hvis man treffer den rette dagen, så klart. Selv om det er sommer og sol så vil vi selvsagt bli påvirket av det nordiske klimaet.


Annonsørinnhold

I denne artikkelen ønsker jeg å gå litt inn på hvordan ekspertene vil gå frem for å forebygge skader i forkant av et fjellmaraton. Kronglete veier, steiner, røtter og bratte råk kan være feller. På engelsk hører man gjerne snakk om tekniske parti – ‘technical section’, noe som peker på nettopp dette med vanskelighetsgraden og hvor teknisk selve ruten er. Kommer man opp på en viss vanskelighetsgrad så er det viktig å tilrettelegge for dette i forkant.

Dårlig tid?

Tren i ulendt terreng – bygg opp støttemuskler – kjøp gode terrengsko
Nederst i artikkelen har jeg skrevet litt om bruk av riktige terrengsko. Det er kanskje det viktigste du kan gjøre i forkant av løpet – å kjøpe og tilvenne deg gode sko. Derfor vil jeg henvise alle med dårlig tid til denne seksjonen. Likevel, jeg vil jo selvsagt anbefaler å lese hele innlegget for å forberede seg best mulig. Alle artiklene her på Fjellsko.no tar deg maks. 5-15 minutter å lese.

Viktigheten av å trene i ulendt terreng

Det er veldig hårete å sette seg et mål om å vinne OL-gull i skiskyting. Det blir desto vanskeligere hvis du aldri har stått på ski før. I flere idrettsgrener så har man gjerne diskusjoner rundt hvor mye man skal trene på selve utøvelsen av idretten. Ta boksing som et eksempel. Her vet man noenlunde hvordan konkurransen vil utarte seg, og du trenger ikke å ta med deg skistaver på trening. Noe som vil være hensiktsmessig er sparring, tekniske driller og slag mot sekk.

Du må ta på deg hanskene og slå på sekken. Du må ta deg turer i skog og fjell for å trene på terrenget du skal konkurrere i. Det vil selvsagt variere hvor teknisk løpet er, og velg terreng basert på vanskelighetsgraden på løpet. Så kan du alternere med mer tekniske løp eller fra tid til annen tilbringe noen dager på tredemølla. Det viktigste er at du blir vant med ulendt terreng, og forbereder deg på nivå-svingninger. Det vil si – løpet er sannsynligvis ikke 100% vannrett.


Annonsørinnhold

Bygg opp støttemuskulatur

Har du tenkt på å ta turen innom treningssenteret en gang i blant? For mange er ikke ordet støtte-abonnent morsomt lengre. 500 kroner i måneden som går til et treningssenter du aldri setter fot i. Hvis dette er situasjonen din, så kan du glede deg over at å besøke gymmen kan være hensiktsmessig ved preparering til maraton.

Hovedsakelig er det nok ankler og bein det går verst utover ved tekniske løp. Så man kan begynne der. Tren opp ankler og legger ved å bruke strikk, ulike balanseøvelser og stående eller sittende legghev. Tren opp styrken i låret ved å trene knebøy, utfall eller lignende øvelser. Tren core (midjen), blant annet sit-ups og rygghev, for å bidra til bedre holdning og forhindre ryggplager.

Så kan du selvsagt trene overkropp og rygg for å få et helhetlig program som styrker hele kroppen. Dette er ikke bare tenkt for maratonet, men også for å vedlikeholde eller opprette en sterk og sunn fysikk. Du må huske at styrkeøvelsene bare er der som et tillegg til løpingen, da det er her du må legge ned timene.

Sko som er laget for bruk i ulendt terreng – terrengsko

Det vi er mest interessert i her på siden er selvsagt å velge riktige sko. Du finner et godt utvalg terrengsko i de aller fleste sportsforretninger, og det finnes en rekke tester på nettet for å finne et par i din prisklasse. Les gjerne amerikanske eller engelske ‘reviews’ for å få mer input enn det du finner her til lands. Vi er et realt fjell-land, men internettet er amerikansk og det er ofte her du finner den mest oppdaterte informasjonen.

Det er mulig at du må klikke på ‘løpesko’ før du finner terrengskoene på de ulike sportsforretningene. Enkelte selger også løpesko med pigg, som kan være et alternativ ved vinterføre med is og snø. En testvinnende løpesko med pigg og gore tex (for herrer) koster 1400 kroner på XXL i skrivende stund. Skikkelige terrengsko koster omtrent det samme. Noe under, men også noe over nevnte pris.


Annonsørinnhold